Nykter fredagskväll i Malmö

Termomuggen- check!
Vattenflaska- check!
Dottern-check!
Återvinningen att sortera på vägen- check!

   Så styrde vi vår kosa mot Folkets Park vid 21-tiden igår kväll. Efter att ha sorterat papp och tidningar vandrade vi ut i härliga Malmö den här ljumna sommarkvällen. Vi stötte på några vänner som satt och beundrade en graffitimålning som en av dom gjort på tillåten plats på planket utanför parkens lilla zoo, Arken. Jag gillar att staden ser till behoven- dom här skickliga konstnärerna behöver plats.

   Efter lite mingel och kramar gick jag in genom grinden medan min tös klättrade över stängslet. Är man nio år gammal och bor i stan behöver man tydligen hitta nya varianter av gärdsgårdshinder att besegra. Jag måste låta henne hålla på och står där med hjärtat i halsgropen och undrar om det är så smart av mig, men hon är hel och ren när vi går hemifrån i alla fall och framför allt är hon lycklig i den stund när marken åter är fast under fötterna och hon får skaka på huvudet åt hönsmamman...

   Att gå ut så här, med kaffe och vatten, i parken och leka av oss är så vitt skilt för hur det såg ut förr när jag fortfarande berusade mig dygnet runt. Om vi överhuvudtaget gick in där bland alla människor hade jag alltid en kamouflageflaska fylld med alkohol för att kunna "stärka" mig. Mitt missbruk var konstant och jag blev dålig i nerverna ganska snabbt utan mina klunkar. Alkohol är den enda drog man kan dö av på avtändningen om man druckit en längre tid. För mig som hade alkohol som huvuddrog var innehållet i kamouflageflaskan bokstavligt talat det jag behövde för att "räta" till mig!

   Trots att jag har varit drogfri så länge är jag tacksam för mitt nya liv varje dag och särskilt kvällar som igår. Mycket skratt, rytmisk musik och lyssnande och pratande med min underbara dotter senare, kom vi hem och somnade tillsammans efter en stunds småpratande i min säng. Jag passar på att se till att vi får sådana här stunder så ofta jag orkar och kommer ihåg det. Diamanter i mitt liv även när det vi pratar om inte alltid är så glatt. Det här livet är fyllt av utmaningar men tacksamheten ligger även i dom!

   Idag blir det bad på Scania-badet. Det var ett tag sen vi hade tid till det. Solen ska skina idag :)

   Trevlig helg!

Labels: , , , ,