Stockholm!

   Sitter och skriver i den lägenhet jag hyrde i andra hand i slutet på 80-talet och som blev den sista på många år- jag flyttade ut härifrån. Alltså bokstavligen ut. "En uteliggares födelse och metamorfos". Hhmmm, kanske en bra titel på min debutbok...

   Det är sjunde eller åttonde gången sedan jag blev drogfri som jag haft förmånen att få sova här på mina besök till huvudsta'n. Varje gång blir smärtan i minnena från det sjuka ur det gamla livet lättare att leva med och tacksamheten för det nya i tillfrisknandet starkare.

   Jag blev just chattad på av en FB-kompis. Hon hade hört ett rykte om att jag skulle ha tagit återfall... Det blev en ordentlig tacksamhetsstegrare kan jag lova! Det har inte hänt och kommer inte att hända så länge jag tar hand om min sjukdom på daglig basis. Punkt slut! Tack, tack, tacksam!

   Jag har fått lära mig att säga "ta återfall" istället för "få återfall".
"Ett återfall "får" man inte på posten", sa min terapeut på behandlingen. Jag tror på att jag kommer att förbli drogfri så länge jag gör som andra som klarar sig gjort. Det känns tryggt och gläder mig enormt. Jag har äntligen fått ett liv!

   Minnena härifrån fyller mig med sorg mixat med tillförsikten om att jag aldrig behöver gå tillbaka till den förvridna verklighetsuppfattning jag hade då. Agget mot världen och dess skick, misstänksamheten mot andra, min låga självkänsla, filosofierna och drogerna jag matade mig med för att stå ut. Alltihop som gödde varandra i en ond cirkel- år ut och år in. Inget nytt under solen då inte, annat än det stadigt fördjupade slitaget förstås. Det var sjukt. På riktigt!

   Skönt att bara kunna sitta här. En helt vanligt ovanlig människa med det mesta gemensamt med dom flesta, om inte alla egentligen. Sitta och bara skriva av sig så här lite på kvällskvisten innan J. Blund kommer inflygande på sin stoftspridar-runda genom Vasastan.

   Mmm-mums. Livet som turist i en stad vars gator jag nött i mina dar. Liiite svårt att vara turist då i och för sig... men, jag gör mitt bästa!

   Go'natt kära läsare och jag hoppas du kikar in här snart igen!

Labels: , , , ,