Ååå! Var det så här verkligheten såg ut! Vajjert!

   Morgonstund på balkongen i Las Americas. 06.45 här och än är det mörkt. Sitter i mysskjortan och tror på väderprognosen som säger ännu en solig och ljum dag. 13 dagar kvar i paradiset och tur är det- det är först sedan igår som verkligheten börjar tränga sig igenom den här helvetiska snusavtändningen! Jag kan inte kalla det annat än en avtändning faktiskt- bottenlös upplevelse av meningslöshet, plötsliga tomma hål i känslolivet, tornados av orelaterbara känslosvall och den fysiska biten med svettningar, myrkrypningar och plötslig huvudvärk... Vilket dj-la gift! Enligt Region Skåne är nikotinet en beroende framkallande drog och liknas vid "aklohol och andra droger". (Jag gillar starkt att dom skriver "och andra droger"- alltså att vården idag tydliggör att alkohol är en drog)

   Precis som med de andra drogerna ska jag hålla minnet av den här avtändningen vid liv och när den lilla rösten i mitt huvud försöker få mig att tro att livet skulle bli flashigt med stort F av att använda nikotin igen ska jag stå ut och inte falla för suget- PUNKT- nu är det- SLUT! Hurraaaaaaaa!
   Den fruktansvärda verklighetsförvrängning som aktivt beroende av någon form av drog medför är tydlig men jag var inte beredd på nikotinets styrka i det sammanhanget. Min värld blev plötsligt en svårhanterlig plats. Jag tappade min tacksamhet och rastlöshet och olust blev stundtals mina närmsta associationer. LÄSKIGT!!!
   Men på en positiv not- JAG ÄR FRIII! :) Igår erfor jag en ljusning och i det perspektivet anade jag vilken befrielse jag står på tröskeln inför! Lycka spred sig som en ljum våg genom min kropp och jag ska minnas den känslan när avgrundsdjupen gapar slukande efter min hälsa ;D
   Än en gång måste jag tacka alla gudar och deras entourage för intuitionen om att göra nikotinavslutet när jag är på den här Teneriffa-resan. Att jag, och min lilla tösabit, haft annat att fokusera på har underlättat med stort U! Tacksam är åter mitt mellannamn- he-he...

   Det lilla Dotterskapet har vaknat och ligger i sängen och glor på data. Hon har precis fått morgonäpplet serverat och idag har vi en dag utan några planer. Så det lutar åt strand- och pooljäs. Igår vandrade vi med våra underbara trekking-guider Lena och Martin (hon svensk och han amerikan, otroligt givande vandringar. Rekommenderas varmt). De tog oss upp på Guaza Platån precis ovanför Los Cristianos. Spännande med en otroligt vacker vy över turistgrytan och havet. Ett stenkast från de tusentals turisterna som trängs sjuder Platån alldeles folktom, av historiens vingslag. Guancher och spanjorer blev levande där uppe med dessa två väl insatta och brinnande personernas engagerande kunnighet. Nästa vecka gör vi en till vandring med dom och far iväg till Mascadalen. Det blir sammanlagt tre vandringar på lika många veckor och jag är riktigt glad över att jag tagit det beslutet. Ligga på stranden i all ära men det är fint att komma hem med fler typer av minnen.

   Jag önskar dig en trevlig fortsatt vecka kära läsare och hoppas på ditt återseende här!

Labels: , , , ,