GLAD JUL alla amatörer!

   Jag mötte en granne i hissen på juldagen och önskade honom en glad fortsättning. Han, som kommer från Indien, replikerade med God Fortsättning vilket jag sedan tagit reda på att vara den korrekta formuleringen. Det slog mig att jag, som är lite pedantisk när jag väl vet hur saker ska göras, inte har haft en aning om hur dom här helghälsningarna går. Genom mitt liv i missbruket överlät jag firande av helg- och andra högtidsdagar till "amatörerna". Nu har jag haft en riktigt Glad Jul i alla fall och känner mig inte som en amatör för det :)

   "Amatörerna" var alla som inte höll på missbruka ihjäl sig. I mina ögon var vanligt folk ett gäng som inte visste hur man njöt eller ens rådde över sitt eget liv och som tvingade fram att ha roligt på vissa bestämda tider. Fredag och lördag, midsommar, nyår och julen för att nämna några exempel. Särskilt midsommar kallas överlag bland de beroendesjuka människor jag träffat för "amatörernas julafton".
   Egentligen var det ju vi som inte kunde ha spontant roligt. Det måste alltid till bestämda omständigheter för att vi skulle inbilla oss att vi hade eller skulle få "kul". Men ärligt talat hade jag någonsin kul på den tiden? Knappast! Och skrattade jag så var det till 95% för att jag har något sorts sinnesförändrande under västen eller som bäst var på G att få något sådant i mig. Kul genom kemiskt filter- alkoholhaltigt eller narkotiskt spelade ingen roll bara jag slapp att vara utan. Slapp vara mig själv. Och för det mesta hade jag aldrig nåt innerligt kul och jag hade definitivt aldrig en Glad Jul!

   I år har det varit en riktig, oväntad och mycket god jul. Våra sedvanliga planer gick i stöpet när magsjuka drabbade först dottern, sen killen och sist (och minst, tack så mycket) mig själv. Göteborg med traditionen av julgran och julmys hos mor, Liseberg och Universeum uteblev för första gången på 8 år och det blev till att köpa en hastig jul-en och vi firade, hastigt och hjärtligt inbjudna, med killen och hans familj. En mycket fin julafton med god jul mat, god jul klappar och god jul stämning. Glädjen var äkta och stämningen på topp. En verkligt proffsig jul- inte en amatör i sikte :)

   Jag känner mig innerligt tacksam denna annandag! Jag är lyckligt lottad med fina stunder av samvaro, barnets förnöjsamhet (mellan varven av uppspelta dramatoppar), härliga dygn i ett med min underbara älskling och den nya Aladdinasken med mörk choklad. Snart vankas det träning, troligtvis möte i självhjälpsföreningen, jullunch, promenad och allmänt jäs.
 
   Jag önskar dig ett trevligt slut på den här helgen och hoppas att den varit både god och glad för dig, kära läsare!

   Och som alltid till dig från mig en riktigt innerlig önskan om återseende kära du ;) och en STOR julkram till den som vill...

   God fortsättning på julhelgen och med önskningar om ett gott slut på det här året avslutar jag denna lilla men goda julblogg med ett rungande- Hey Ho!

 
   

Labels: , , , , ,