Bloggpaus. Äh - who needs it!

   Sitter på balkongen på hotellet. Överväldigad av den det varma vädret och utsikten. Vi har en jättefin resa - den första med älsklingen. Vi klarar av det!!! Yippeee! Jag är inte alltid lätt att ha med att göra. Jag vill gärna följa min egen rutin och ingivelse. Idag ska jag skärpa mig och låta de andra bestämma! Hm. Det lät skönt ;)
   Så illa är det kanske inte och jag tror att dom har låtit mig eftersom Aqaba är min gamla hemstad. Det har börjat landa att vi är här. Det känns alldeles, alldeles underbart!

   Vilket land! Vilket folk! Jordanier är verkligen det udda arabiska folket/landet. Dom har fredsavtal med alla runtom sig. Till och med Israel som tilldelades hälften av deras ursprungliga land har dom en neutral inställning till och faktiskt inte bara på pappret. I en Jordaniers hjärta bor en stark spiritualitet som är k'rleksfull, tacksam, strävande och handlingskraftig.
   Jag är enormt lättad att det fortfarande är ett land där dom inte är påträngande med att pracka på en saker. Där tiggeri är obefintligt och där maten är jättegod och fräsch. Hela familjen är mycket nöjda med resmålet som sådant.
 
   Jag har bearbetat minnen genom livet och här upplevde jag ändå dom mest lyckliga åren i mitt liv. Jag njuter av doftminnen, matupplevelser och promenaderna. Även om allt är väldigt förändrat så hamnar jag då och då i kvarter och på platser som landar i mitt hjärta med en kraftig duns.
   Hittills har vi haft en riktigt njutbar semester. Jäsiga dagar på hotellet och en heldag till Petra igår. När jag var liten var vi ibland ensamma i hela Petra - nu är det klassat som ett av världens 7 underverk och har drygt 1 miljon besökare per år. Det var lite skillnad! Men den guidning vi fick med Apollos dreamteam, Marcus och Saleh, var utan motsvarighet. Jag fick veta så enormt mycket om historien kring Petra och som de som ledde våra hästar på den tiden inte hade hade en susning om. För övrigt var det spatserande som gällde. För som Saleh sa - Walking is good and walking is healthy!

   Nu ser jag fram mot den dignande frukostbuffén på det mest luxuösa hotell jag någonsin bott på. Det är vi och de Saudiska oljefolken som bor här... Typ...  ;) Gött mos!

   Kära läsare! Jag önskar dig en fin fortsatt vecka. Ser att det är minus hemma i Malmö. Håll ut (lätt för mig att säga - slå mig digitalt, det är helt OK) Stor kram till den som vill och allt gott från ett Jordanien som bara sjuder av liv kommer här ett rungande buret på Libyska sandstormar som disar i vår horisont

   HajHaj!

Labels: , , , , , , , ,