Dagens ljus!

   Igår tog jag till vara solen i Västra Hamnen. Drack en stooor härlig Latte på lättmjölk med plattan i högsta hugg och satt avskärmad från alla tusen andra på fiket som slagits av samma 'nu-fikar-vi-ute'-idé. Fokuserat och barärmat gick det undan med redigerandet av texten i kapitlet om relationer. Hälften klart.

VILKET SVÅRT KAPITEL att skriva!

   Det var skönt att röra om i grytan och sätta mig på ett helt annat ställe än jag brukar för att få färska ögon på innehållet.
   Jag har några ställen jag sitter på förutom hemma och Salto de Vitas lokal. Ett par fik och på Malmö Stadsbibliotek. Att sitta uppe längs fönsterväggen till höger i biblioteksbyggnaden där det finns tre våningar, eller ramper kan man nog kalla dom smala våningsplanen (man ser dom knappt på bilden om man inte vet att dom finns där), ger ett otroligt fint ljus och lyft för kropp och själ.
   Alla författare jobbar så annorlunda men ett är gemensamt - disciplin! Med min oerhört begränsade ork är det viktigt att jag verkligen tar mig tiden att skriva. Vissa andra har ett 9-5 schema. En annan (namnet undflyr) jag läst om kan bara skriva när hon sitter i sin säng, på natten och ofta omgiven av urätna snabbmatsförpackningar - men det kom himla bra böcker ur henne med ;)
   Astrid Lindgren stenograferade tydligen väldigt mycket i sängen (det googlade jag fram precis i ett resultatlöst försök att hitta författarinnan jag nämnde ovan)
   I alla fall - alla sätt är bra så länge det blir skrivet av det hela.

   Bok 2 blir en helt annorlunda bok. Från den actionfyllda "Jag ville bara dansa" till en späckad vardagsskildring... Förstår inte riktigt hur jag ska sy ihop det men det kommer att bli hur bra som helst! Jag har kommit långt som författare - det märker jag tydligt. Jag har en annan självsäkerhet och ett starkare språk.

   Krillet ska upp - ännu en sovmorgon som dragits in då hon tar igen ett prov som hon missade när vi reste. Hon klagar inte! Det här var den bästa resan hittills.
   Jag är så tacksam att vi reste så bra tillsammans Krillet, Älsklingen och jag. Det var första utlandsresan ihop alla tre och man vet ju aldrig... Vi är väldigt coola resenärer Krillet och jag. Helst undan från vimmel och att göra allt för att undvika stråk och utflykter där det stockas med folk. Ingen shopping. Lugna restaurangbesök. Stilla promenader och massor med bad, vila och vackra platser. Och så är Han precis likadan :) Vi ser fram mot nästa tur!

   LITE SMÅTT OCH GOTT:
   NBV har nu ett studiematerial till "Jag ville bara dansa"Kolla här! Ring och beställ vetja! Länk till närmsta studieavdelning - de skickar gärna! Det är gratis!

   Varmt välkomna till min föreläsning på onsdag - Kl 13-15 S:t Petri församlingssal! Själbodsgatan 4a, Malmö.

   Kära läsare! Jag önskar dig en vecka där ljuset börjar lyfta och värma. Det är en liiiten bit kvar tills vi tinar helt men nu kommer det!
   Igår när jag vaknade upp ur redigeringssfären upptäckte jag att diset tagit över himlen och att jag var den enda av tusen på fiket som satt barärmad. Fruuusen! Som tur var hade jag köpt en mössa på Stadium, Triangeln som bygger om. Så en enorm bollmössa för 10:-, jackan och vantarna åkte på och jag fick cykla som en blådåre för att tina. Än är inte sommaren här...

   Stor kram till den som vill. Och nu rungar jag av efter att ha skällts ut av barnet som ville upp 06.15. Det är otur att man inte är perfekt ;)

   HajHaj!

Labels: , , , , , , , , , , , , ,