Alkoholkängande fredag! Tacksam till Kriminalvården i föreläsandets kölvatten!

   Idag fick jag vara med om en helt underbart deltagande publik. Att föreläsa för vuxna som bestämt sig för att göra skillnad i samhället såsom dessa blivande kriminalvårdare och deras handledare var en boost utöver det vanliga.
   Jag hoppas verkligen att de får nytta av min berättelse och min erfarenhet från då jag var kriminell och använde droger. Alkoholen är den största boven i all kriminalitet och idag fick den sig en ordentlig känga.

   Om alla våldsrelaterade nyheter i press och övrig media skulle innehålla korrekta fakta om alkoholens roll i dessa fruktansvärda brott skulle vi belysas om att den figurerat i nästan 7 av 10 fall. Mord, våldtäkter och barnmisshandel - i 70% av fallen är förövaren full.
   Varför står det t.ex.
"Hon gick genom parken och blev överfallen". Istället för "Hon gick genom parken och blev överfallen av en alkoholpåverkad man".
   Barnmisshandelsstatistiken borde visas upp med statistik över alkoholpåverkade förövare.
   Mord och övrig misshandel likaså.

Varför sopas detta under mattan?
 
   Detsamma borde också gälla narkotika, förstås.
   De brott som begås av psykotiska personer som inte varit berusade är väldigt låg. Jag har läst siffror på 5-7%. De siffrorna trodde jag var betydligt högre... Jag har liksom utgått från att de flesta våldsamma vansinnesdåd begås av psyksikt sjuka personer - alltså som då inte varit under påverkan av sinnesförändrande substanser.
 
   Vi diskuterade under föreläsningens gång och jag nämnde att mitt aktiva beroende handlade om att jag inte såg mig som en del av världen. Du var alltså åtskild från mig. Jag var oförmögen att respektera dig och ditt. Drogen kom före allt annat.
   Kriminalvården är starka aktörer i att slussa människor till vård för sitt drogberoende och man fokuserar mycket på att få klienterna att bli medvetna om sin del i omvärlden. Den avskärmning från andra och andras integritet som jag hade när jag var kriminell förstärktes abnormt av alkoholen och narkotikan.
   Det här var kolossalt givande för mig som föreläsare och jag hoppas för mina åhörare/deltagare. När Bok2 blir klar (boksläpp 16/10 17-19 på Biograf Spegeln, Stortorget i Malmö) kommer jag att fokusera på min utveckling som föreläsare.

   Tacksam bortom mina vildaste drömmar idag!

   Ett stort tack till er som valt att gå kriminalvårdsutbildningen! Som jag inledde föreläsningen med (tack, Älskling) berättade jag om hur det kryllar av människor i min bekantskapskrets som lever och kommit till drogfrihet, kriminell nolltolerans och tillfrisknande tack vare vår fina kriminalvård.

   Kära läsare! Jag önskar dig en fin helg! Ta vara på dig och dina kära så ska jag följa i dina spår ;)

   STORA KRAMEN till den som vill!

   Med ett GladSomrigt rungande avslutar jag dagens inlägg med ett medmänskligt och tacksamt

   HajHaj!

P.S. Maria Bielke von Sydow har nytt och bättre beställningsförfarande för hennes två underbara böcker. Gå in på länken ovan och läs om Ingemar Bergman kände aldrig skuld och LOREM IPSUM - de två första böckerna i hennes mycket gripande trilogi. Rekommenderas varmt!

 

Labels: , , , , , , , , , , , , ,