Mannen på taket...

   Att bli påmind om att det jag har idag är en gåva att vårda är väldigt nyttigt. Påminnelser kan komma ur självklara härledande möten på stan där jag stöter på någon som är tydligt långtidsberusad eller någon jag känt i det gamla livet.
   När jag går på mina tolvstegsmöten får jag också en stärkande push att fortsätta på den här vägen när jag hör hur andra lyckas med att förändra sina liv och att livet och glädjen lyser om dom. Sen har vi dom mer oväntade påminnelserna...

   Häromnatten vaknade jag vid 2-tiden av att, ja, vad var det. Ett fasligt skrällande av nåt slag. Jag tittade ut men blev inte klokare på det. Älsklingen sov över och kollade ut han med.
   "Vad f-n, det är någon som kastar sten från taket!"
   Till historien hör att mitt hus går i etager och den här personen stod på det högsta, 11 våningar, och det enda sättet att ta sig ut där är genom lufttrummor om du inte är vaktmästare och har nyckel till ståldörren.
   Människan där uppe hade fått panik när han inte lyckats ta sig ner igen och stod och kastade sten, som ligger som beläggning däruppe, för att vi skulle ringa polisen. Vilket vi gjorde och den störanade och förvirrade personen fick den hjälp han behövde för tillfället, efter många om och men om hur man skulle få ner honom. Jag hoppas han fick vård för sitt beroende också, annars står han snart på någon annan plats och agerar ut igen...

   Jag kunde känna förvirringen och utsattheten osa från honom. Jag kunde känna det tärda läge hans missbruk fört honom till. Det var en av de påminnelser som berört mig starkast på mycket länge.
   Mannen på taket och hans situation är föreställningen dom flesta har av missbrukare men det är en missvisande 'massuppfattning'. De som sitter på bänken och missbrukar är bara 5 av 100 som har beroendeproblematik. Av de 5 är inte alla hemlösa...
   Jag hade ett möte i ett vardagligt sammanhang häromsistens och där berättade två av de tre andra som deltog att deras närstående var alkoholister. Den enes alkoholist var läkare och den andres alkoholist var lärare. Så ser det ut i verkligheten.

   De flesta utsatta har alkoholberoende och medföljande problem runtom sig - det är helt klart:
   Hemlöshet kommer allra oftast ur beroendesjukdom.
   Brottslighet är oftast kopplad till beroendesjukdom.
   Våld är oftast kopplat till beroendesjukdom.

   Det om detta en tisdagsmorgon när solen skiner på Malmö. HäppHäpp!

   Campade i helgen. Jag behövde verkligen komma från stan. Tält och tolvstegskonvent i dagarna 4. Jag vilade väldigt mycket och träffade härliga människor från land och rike runt. Jag kom hem som en ny människa och har märkt det i mitt fortsatta skrivande på Bok2. Det är nödvändigt med en omrörning och utvilning i grytan ibland ;)

   Kära läsare! En sommar har tagit första stegen innanför vår dörr. Härligt tycker jag. Hoppas du får en fin vecka med mycket luft :)

   Nu ska snart barn upp för tandisbesök och tvätt läggas i maskinerna.
   STOR kram till den som vill!

   "Sommar, sommar, sommar - det är världens melodi"- får runga av dagens inlägg!

   HajHaj!

Labels: , , , , , , , , , , , ,