Bitarna faller och plockas på plats!

   Det här blir ett lite övernaturligt blogginlägg. Jag förstår verkligen inte hur det går till och tänker inte lägga energi på att försöka förstå heller. Däremot att känna tacksamhet för det som sker och plocka alla bitar jag får till mig på rätt plats - det kan jag göra med glädje :)

   Det är ju så här att jag har väldigt begränsad ork. När "Jag ville bara dansa" var färdigskriven visste jag inte hur jag skulle få ut den. Förlagen skickade inte dom vanliga "Tack men nej tack"-refuseringarna utan jag fick personliga brev om hur bra manuset var men att man inte gav ut självhjälpsböcker för tillfället. Jag träffade Maria Bielke von Sydow genom att det par som driver Lena & Martin's Trekking som jag vandrat många gånger med på Teneriffa hörde av sig.
   "Du ska gå och fika med en svensk författare. Hon vandrade med oss häromdan och bor i Malmö. Vi berättade om din bok och hon har gett ut själv!"
   På 2,5 timmar berättade Maria om efterforskningar hon gjort under 2 år och på den vägen var det.
   Samma med mitt omslag då det visade sig, när jag berättade för en av mina systrar om mina kval inför hur det skulle gå till, att hennes man, alltså min svåger, jobbar med just grafisk design och hade tillgång till alla maskiner. Jag visste aldrig att det var sådant en grafisk designer gjorde ;)
   Min typsättare kom jag i kontakt tack vare en journalist som intervjuat mig i ett helt annat sammanhang för Stadsdelstidningen. Så var projektet sjösatt!

   Nu kör vi favorit i repris. Det var verkligen så att bitarna trillade på mig.

   Sen har vi ju Limpo som gör mitt omslag igen. Till "Jag ville bara dansa" hade jag en annan konstnär i åtanke men min Älskling tyckte med orubbligt fokus:
   "Det är klart du ska ha Limpo!!!"
   "Men, vaddå, kan man verkligen höra av sig till honom..?" (Jag har alltid älskat det han gör)
   "Det är klart du kan. Han skriver ju till och med sin mailadress på sina verk för tusan!"
   Så satt jag plötligt och fikade med Limpo och upptäckte att han var en vanlig dödlig som jag ;) och när han tackat ja berättade han sin historia. Han har inte min bakgrund alls men eftersom han jobbat på gatorna med sin konst har han alltid kommit i nära kontakt med hemlösa och missbrukare. Det var som att en cirkel med mina böckers syfte slöts när jag fick honom till mina omslag.

   MER OM DETTA I FILMEN SOM VISAS PÅ BOKSLÄPPET - FILM PLANERAS MED NBV!

   Boksläpp Biograf Spegeln kl 17-19. Stortorget, Malmö. ÖPPET HUS!

   HÄPP!!! Hoppas vi ses där!

   Nu har jag tvätt att sköta :)

   Kära läsare! Jag önskar dig en avslappnad helg. Efter den här värmeböljan, som i och för sig verkar hålla i sig i Malmö, är det mycket vila som hjälper i yr-hettan ;)

   Stor kram till den som vill! Nu är det tvättstugan som gäller så jag avrundar snabbt med ett centrifugerande, sköljmedelsdoftande rung :D

   HajHaj!

Labels: , , , , , , , , , , , , ,