Långhelg hos mor - laddat ur! Gu' så skönt!

      Det var fint att föreläsa i fredags. Nämndemansgårdens satsning på "Beroende och missbruk - Barnets perspektiv och röst" föll väldigt väl ut hos åhörarna. Jag var helt betagen av de andra föreläsarna. Vilka otroligt angelägna frågor och vinklar jag fick ta del av.

   Bland annat om hur vi använder orden till varandra i alla sammanhang. I samband med barn och vuxna som lever i en störd miljö är det särskilt viktigt att inte lägga ord i munnen på någon och även att komma ihåg att ett barn som är oroligt, utåtagerande eller på annat vis sticker ut, kanske till och med åt det passiva hållet, inte behöver höra att det ska skärpa sig utan behöver bli lyssnat på och ställd dom rätta frågorna.

   Deltagarna på föreläsningsdagen var väldigt tagna det märktes. Vi som föreläste var en lektor, en psykolog och jag och sedan var en det en skådespelare som spelade upp sin pjäs om ett barn i utsatt miljö. Väldigt fint och att vi kompletterade varandra med våra olika bidrag var reaktionerna jag fick höra. Kul! Det blir repris i april 2014 och det ser jag fram emot :)

   Nu är vardagen igång igen. Jag tog Krillet på en långhelg till min mamma. När jag var iväg på Mölndals härliga loppis tog mormorn sitt barnbarn till sig och berättade om att hon fått cancer... Det var lite av planen med helgen. Krillet, och vi alla, har gråtit en hel del men som vi berättat är det vi vet att mormor nu genomgår en behandling som vi inte vet hur eller när den kommer att fungera. Vi behöver vara i nuet och njuta av varandra så mycket vi kan. Jag ska hjälpa till att påminna om att hon får ringa sin mormor ofta och sen ska vi upp igen till jul.
   Det är en stor sorg för oss alla och behandlingen har påbörjats för fyra veckor sedan så än är det bara att sitta still i båten. Vi hoppas och tror att det ska bli bra.

   Nu ska gårdskycklingen vändas. Älsklingen kom hem från att IOGT-NTO haft stormöte i Hässleholm igår och var pålastad en 2,5 kilos gårdskyckling. Så här ugnas det kl. 6.30 på morgonen. Lika bra medans resten av planeten står stilla ;)
Jag ska få se första tjuvtitten på filmen till boksläppet idag. Selina som filmar, Monika på NBV och jag ska ha ett minimöte idag. Det blir spännande!

   Kära läsare - jag önskar dig en vecka i den kyliga och friska luftens tecken. Nu är det idealiskt att vandra och njuta av alla färger. Både i stad och skog. Mycket mys!

   Med ett innerligt önskande om mysiga tider avrundar jag dagens inlägg med ett orange-rött-lövigt

   HajHaj!

 

Labels: , , , , , , , , , , , ,