Hässleholm föreläsning "För Föräldrar" tisdag! Tacksamheten flödar! :)

   NBV Skåne i Hässleholm! Tisdag kl. 19 på Norra Station Glashuset.
   Att få prata om beroendefrågor med föräldrar är bland det viktigaste jag får göra. Att få dela med mig av min svårt förvärvade kunskap och att få känna hoppet om att ungdomar med beroendesjukdom kan upptäckas i tid i framtiden - ja, det bär mig verkligen.

   Kunskapen om beroendesjukdomen ligger där uppe i topp om vad som är allra viktigast att sprida.
   Den här sjukdomen skördar flest liv i vårt samhälle både rent fysiskt men också för den beroendesjuke och de närståendes levnadsvillkor.
 
   1 av 7 vuxna (över 15 år) utvecklar ett problematiskt alkoholbruk. Dom har alla varit någons barn...

   Om var och en ställde sig följande frågor skulle nog den förskönade ovanan med alkohol te sig på ett annat sätt:

   Varför vill vi inte se och lyssna på farorna med alkoholen?
   Varför är alkoholen så viktig att hålla om ryggen?
   Varför blundar vi för de extremt hårda konsekvenser alkoholen ger i vårt samhälle?
   Kallar jag alkohol för en drog?
   Vet jag att alkohol är en drog?

   Statistik om alkohol - lätt överskådlig och tagen från betrodda källor

   Jag är jätteglad att bli inbjuden att göra föreläsningar som denna. Om någon förstått att det var en sjukdom jag led av när jag använde alkohol i tonåren hade mycket kunnat se annorlunda ut. En önskan om att vara nykter behöver komma inifrån mig själv, men utan att andra satte käppar i hjulet för mig hade jag aldrig suttit här idag. Jag ådrog mig och andra människor svåra konsekvenser som utan tvekan vittnade om att jag hade beroendesjukdomen.
   Om kunskapen funnits där, både om hur verklighetsfrånvänd en beroendesjuk person är och om de skador jag åsamkar både mig men också andra när jag använder alkohol och andra droger, då hade jag fått den vård jag behövde.
   Tyvärr ser det likadant ut idag - vi blundar för den här allvarliga störningen. Återigen - vi bör ställa oss frågorna jag listade ovan.
   Varför vill vi inte se?

   Nu till vardagen :) Jag har knappt hunnit landa i det neddragna ideella i år och redan känns det som att jag fått ett liv. Det här kommer att innebära att jag som medlem i IOGT-NTO kommer att kunna vara med på aktiviteter igen och jag ska faktiskt hålla i en fika eller två på föreningen tillsammans med andra! Tjohooo!
   I tolvstegs-engagemanget är jag nu aktiv i en förening med inriktning på vuxna barn problematiken. Spännande!!! Utvecklingen går vidare. Jag älskar att leva! Vilka möjligheter och vad kul jag kan ha.
   Vem kunde ana.
   Nästa gång jag skriver är jag nog i Dalarna. Vi ska hälsa på familj och åka skiiidääärrr! :D Jag köpte SJ-biljetter 90 dagar innan resan och vill bara tipsa om hur billigt det går att komma undan då.

   Kära läsare! Jag önskar dig en skön vecka. Det är nu jag går in i andra andningen med mörkret och titta noga där ute ska du se att ljuset redan är på återtåg. Skööönt!

   Med hopp om dagen idag och om  den ljusa framtiden rungar jag nu tacksamt av med ett nyktert

   HajHaj!

 

Labels: , , , , , , , , , , , , , , ,