Dalarna :) Tacksam till NBV Skåne Hässleholm! Engagemanget var totalt!

      Sitter i StorStugan i värmen från öppna brasan och njuter av familjens närhet. Är uppe i Dalarna hos familjen. Krillet sitter och tecknar med hörlurarna på, pappas fjälla pysslar runt medan hon slår dövörat till den tvångsbantande kattens klagan och allt till pappas hamrande och borrande, ljud som följt åt i hans närvaro sedan mina första dagar i livet. Mums!
   Själv tar jag lugna dagar i anspråk och som alltid när jag är här undrar jag vad jag gör i storstan egentligen. Sen kommer jag ihåg vad fint jag har det hemma också och sen följer dom tankar som leder till en fin känsla av saknad efter min Älskling som hade fullt upp på jobbet och blev kvar hemma i Skåne.
   Jag tar tid att promenera och försöker få till en planering för mina vardagsrutiner därhemma. 2015 är ett år av fortsatt betraktande av min vardag för att få ordning på hur jag ska leva med min utbrändhet. Alla planer som försvann när mamma blev sjuk hösten 2013 får nu dammas av och lyftas fram till nytt pusslande.
   Allt verkligen for ut genom fönstret när mamma insjuknade...

   Tacksamheten för föreläsningen i Hässleholm är stor. Engagemanget bland deltagarna blev stark och diskussionerna gick in på djupet och var väldigt lösningsfokuserade. Jag vill ju förmedla vikten av att de som står runt den missbrukande personen behöver reagera eftersom den beroendesjuka är otillräknelig och oförmögen att göra vad vi kallar val. En människa som är fast i alkohol eller andra droger har tappat känslan för att väga för och emot på ett rationellt sätt. En missbrukande person kan mer liknas vid att den följer impulser.
   Det blev mycket bra i tisdags och jag upplever att min förmåga att lyssna, engagera och lyfta fram lösningstänk växer. Jag är oerhört tacksam att få chansen att föreläsa och stötta i sådan här sammanhang. Vi var en blandad skara av anhöriga, socionomer, några från socialnämnden, läkare och socionomer. En perfekt blandning!
   Tacksam + till NBV Skåne som bjöd in till detta. I mars har jag en till sak med dom som är en alkoholutbildningsdag - Den Hämmande Alkoholen. Roligt att göra saker för "mitt" NBV på hemmaplan - dagen hålls i Malmö.

   Kära läsare! Jag önskar dig en härlig fortsatt vecka. Vi har ljuset på vår sida och det är en perfekt årstid för sköna promenader. Jag som ofta längtar till värme behöver ta vara på alla årstider och särskilt när Jorden är i den här platsen i sin årscykel. Att vara ute mycket i det här vädret ger mig en känsla av att även kyla och blåst kan höra till en härlig tid på året :)

   Med ett varmt och flanerande avrundande avslutar jag dagens inlägg med ett glatt

   HajHaj!

Labels: , , , , , , , , , , , , , ,