Kärnfrågor.

   Att lägga krutet inåt istället för att lägga det på något utanför mig själv. Det låter enkelt men är helt emot min nedärvda mänskliga struktur. Jag ville alltid lägga ansvaret på någon utanför mitt eget ansvarsområde.

- Min olycka - mänsklighetens trångsynthet = människors nedärvda dysfunktion

- Mitt begränsade levnadsutrymme  - mänsklighetens tillåtande av kapitalism

- Mitt behov av alkohol som förskönande drog - mänsklighetens passiva skövlande av vår planet
 
Och så vidare - och naturligtvis kunde mitt lidande byta plats fritt mellan orsakerna till eländet så t.ex. berodde min olycka på kapitalismen ena dan och nästa dag blev jag full eftersom det inte fanns någon mening att leva i en verklighet styrd av ett hundratal svinrika psykopaters skövlande. Mitt i denna olycka fanns det bara en förlorad mänsklighet som svävande i tystnad tillät allt detta.
   Passade ingen av dessa orsaker in för tillfället så hittade jag fritt på - det var alltid grannens fel att jag var olycklig, felaktigt lottad och att hela dan blivit förstörd. Och var det inte grannens fel så var det grannens chef eller hans hund.

   Tack vare min beroendesjukdom blev jag för mitt liv tvungen att börja vända dessa vanföreställningar.

- Jag såg plötsligt att jag var en människa med ett väldigt dysfunktionellt nedärvt register.

- Jag upptäckte att jag var den som alltid såg till mitt, mitt, mitt.

- Jag såg att jag var den som skövlade min värld.

   Nu måste jag vända ansvaret för förändring inåt. Lägga krutet på det jag kan påverka - att personligen utvecklas i sunda förmågor.
 
- Min medmänsklighet både gentemot mig själv och som samverkande person.

- Min förmåga att vara generös och ödmjuk.

- Min ansvarskänsla för att förvalta min kropp.

   Inget av detta trillar på mig. Jag kan bara utvecklas genom praktisk handling. Jag har väldigt lätt till att bete mig på det sätt som jag tror kommer att "gynna" mig med snabba belöningar ;)

   Jaha, det här blev en annorlunda blogg. Behövde tydligen det :)

   Nu vankas helg med IOGT-NTO i BlekingeAspans Kursgård. Älsklingen hämtar Krillet och mig i eftermiddag och så åker vi på hel-helg! Skönt med härliga kurs-timmar och mycket god mat, vänner och vila i den underbara naturen utefter Blekinges kustband.
   Att vara medlem i IOGT-NTO är verkligen WIN-WIN och alltid med ett extra WIN i kanten :D

   Kära läsare! Jag vill önska dig en trevlig helg i förhöstens tecken. Nu är det skönt med härliga turer i naturen, staden och på vattnet.

   P.S. Kolla in och dela gärna från webb-sidorna på SVT och Dagens Nyheter - sprid hoppet om att det ÄR LÖNT att engagera sig i sin omgivning! ;)

   Rungar av med ett kramigt

   HajHaj!

 

 

 

Labels: , , , , , , , , , , ,