Medverkat i SVT om gatulangning! Malmö Stad o Polisen har levererat!

   Från att ha skrivit ett mail om den helt öppna narkotikahandeln på vår cykelbana i centrala Malmö på Södra Parkgatan blev jag kallad till ett mycket givande möte med Polis, Socialtjänst och Thomas Bull, samordnare vid enheten Trygghet och Säkerhet i Malmö. Efter detta möte och många andras höjda röster över tid så har vi som bor här nu märkt på några veckor att brottsligheten är så gott som borta.
   För egen del ledde mitt mail till möjligheten att få stå upp för mina åsikter i Dagens Nyheter och igår i en intervju i SVT.
   Jag är tacksam för all media som uppmärksammar beroendesjukdomen och dess konsekvenser för samhället. En sådan här öppen handel med narkotika kan medföra att många fler utvecklar risk- och beroendeproblematik.
   Polisen i SVT:s inslag tackar också media för deras samhällsinsats med att lyfta fram och bevaka detta hemska problem.
   Genom att media belyser olika viktiga frågor som berör folks väl och ve ger det ett ökat mod till medborgare och en stark signal till myndigheter. Detta kan man göra i positiva skeenden också - såsom i SVT:s inslag i Sydnytt igår.

   Vi vet ju att vår lagliga drog alkohol har över en miljon svenskar i ett grepp av riskbruk och att dessa personer i sin tur decimerar livskvaliteten för många fler som drabbas av denne alkohol-intolerante. Om narkotikan skulle normaliseras på samma sätt skulle de ca. 60 000 narkomaner vi beräknas ha idag raskt stiga.
   Många Möllevångsbor är idag väldigt tacksamma att ha blivit hörda!

   Dunderfint jobbat Polisen, Malmö Stad och Thomas Bull!

   STORT tack från oss som bor på Möllevången :)

   Det lönar sig att tycka till!

   Snart ska jag ha några föreläsningar igen. Det har varit lågt om energi sista åren med min älskade mammas bortgång och annat galet som rört till i grytan. Det ska bli skönt att fortsätta med att besöka nya och gamla platser och träffa engagerade människor runtom i landet.
   Jag är bjuden tillbaka och det är som vanligt det som känns mest - att personer tycker att jag tillför något nytt och kvalitativt till utvecklingen av kunskap om alkohol, narkotika och andra drogers konsekvenser. Framförallt vikten av att omgivningen reagerar och agerar - och blir vän med att det är av omtanke man sätter stopp för den överkonsumenten!

   Annars har jag ett liv med härliga dagar i vått och torrt med Krillet och Älsklingen. Tonåringen fyllde nyligen ännu större och Älsklingen är sitt vanliga charmiga, uppvaktande själv ;)
    Glad att dom står ut :D

   Kära läsare! Jag önskar dig en fin vecka. Kanske blir det ett sista dopp? Eller det första? Det har varit ett år med annorlunda klimat detta 2015. En dag i taget gör livet. Var dag har nog av sina glädjeämnen och bekymmer. Ett bad piggar alltid upp ;)

   Det blev en arla blogg idag. Klockan är 04:15. Älsklingen har sovit över eftersom han ska gå till tåget som går nära mig - han ska upp strax, tiiidigt, tiiidigt. NBV väntar honom i Stockholm med fullspäckade kursdagar.
   Sen på fredag ska vi alla tre till Aspan i Blekinge för att delta på kurshelg med IOGT-NTO. Härligt att umgås med fina vänner och lyssna på drivna och kunniga personer varvat med god mat, nöjen och vila... LYX!

   Rungar iväg en stor kram till den som vill!

   HajHaj!

 

 

 

Labels: , , , , , , , , , , , , , ,