Barnets rätt - att ges utveckling på stadig grund. P.S. Länk till Vit Jul!

   Ikväll blir det en föreläsning om ett viktigt och känsligt ämne. Tack NBV Sydost för inbjudan! Det blev lite P4 Blekinge också - ta fram spelaren till 2:09:45. Det är fint att media lyfter dessa frågor!
   Att prata om föräldraskap är alltid en het potatis - både för mig och deltagare. Vi vill alla våra barns bästa. Sen vad det bästa är vet vi inte med exakthet - hur mycket vi än vill.
   För mig innehåller uppgiften som förälder att stötta mitt barn till att utveckla en sund självkänsla som ger Krillet möjlighet att leva ett rikt liv som vuxen. Vad denna rikedom består i för Krillet behöver jag låta mitt barn själv få utveckla sin värdering av, inom vissa ramar förstås.
   Att barnen på det stora hela förhoppningsvis blir smartare än sina föräldrar är nödvändigt för mänsklighetens utveckling så det kan vi ju bara hålla tummarna för att jag som förälder kan hålla i fokus också. Upprepa mina misstag? Nä, du tack!

   Det ska bli mycket spännande! ikväll blir en kväll med många engagerade människor och är bara början på ett samarbete jag kommer att ha i Blekinge med bl.a. Karlshamns kommun och NBV Sydost.

   Jag kommer också under början av nästa år delta i diskussioner kring hur barn och ungdomar kan stöttas i att bryta cirklar med nedärvd dysfunktion i sociala beteenden samt om alkohol i "vanliga" familjer. Jag kommer också att delta i vidare samtal om hur en känslomässig utbildning i skolan kan stärka vårt samhälle och den livskvalitet vi vill se en ökning av.

   I livet är det ett lugnt tempo som för mig framåt. Jag har tagit mig igenom dessa svåra år sedan min mamma blev sjuk och sedan gick bort. Det har varit galet svårt. Saknaden känns fortfarande svår och tack vare att jag lyssnar på andra människor i mitt nya sätt att leva har jag vetat att även om saknaden alltid finns där så kommer det att bli enklare att leva med den. Med min brist på ork har mina relationer till mina nära och kära, och till mig själv, varit svåra att upprätthålla i kraften av den sorg jag genomgått. Jag är tacksam, och vet att min mamma skulle vara glad, för att jag och mina närmsta tagit oss genom denna tid och nu börjar se en ljusning. Äntligen!
   Min utbrändhet är så tuff att leva med att jag själsligt krupit fram dom sista två åren. Sorg och oro tar hårt på krafterna för vem som helst. Tack och lov att jag har möjlighet att föreläsa då och då så att jag fått känna mig delaktig i samhället! :)

   Nu ska det fyllas på resekort inför min resa till Karlshamn i eftermiddag. En fin förmiddagspromenad i ett disigt Malmö. Sedan vidare österut i eftermiddag. Jag har varit i Blekinge några gånger i år - IOGT-NTO har en kurs- och fritidsgård i Aspan där vi varit med familj och vänner. Det är sagolikt vackert i Blekinge. Jag ser fram mot detta!

   Kära läsare! Jag önskar dig en härlig december månad. Jag hoppas du sprider kampanjen Vit Jul och skriver under om din hänsyn till barnen och är nykter denna högtid så att dom får känna att du är delaktig i magin ;)

   Stor kram till den som vill! En lugn och skön månad i ljus och frid!

   Rungande och vita hälsningar!

   HajHaj!

Labels: , , , , , , , , , , , , ,